LL-L "Lexicon" 2006.02.14 (02) [D/E/LS/German]

Lowlands-L lowlands-l at lowlands-l.net
Tue Feb 14 18:04:44 UTC 2006

L O W L A N D S - L * ISSN 189-5582 * LCSN 96-4226
http://www.lowlands-l.net * lowlands-l at lowlands-l.net
Commands ("signoff lowlands-l" etc.): listserv at listserv.net
S=Scots Sh=Shetlandic V=(West) Flemish Z=Zeelandic (Zeeuws)

14 February 2006 * Volume 02

From: Rikus Kiers <kiersbv at tiscali.nl>
Subject: LL-L "Lexicon" 2006.02.13 (05) [E]

Hi Roger ,

Als je een pietje precies bent, dan hou je vast wel van "ophemmelen". in het
drents betekent dat de boel aan kant maken, opruimen, de boel netjes maken.
het heeft ook vast met hemel in welke zin dan ook te maken.

Rikus Kiers

----------

From: Global Moose Translations <globalmoose at t-online.de>
Subject: LL-L "Lexicon" 2006.02.13 (10) [D/E]

Heaven/sky etc.:

What about the opposite, then? The word hell/Hölle/Höll/hel etc. seems to be
derived from the name of the Norse goddess Hel in all Lowlands/Germanic
languages (or are there exceptions?). Obviously, the concept existed long
before Christian missionaries ever arrived and St. Boniface learned not to
get on the Frisians' nerves the hard way. The word was readily taken over,
though, to designate the Christian underworld as well. A clever move to let
people keep their familiar concept to some extent, similar to celebrating
Christmas around the Winter Solstice?

Gabriele Kahn