LL-L "Phonology" 2006.01.05 (06) [E]

Lowlands-L lowlands-l at lowlands-l.net
Fri Jan 6 04:20:50 UTC 2006

http://www.lowlands-l.net * lowlands-l at lowlands-l.net
Commands ("signoff lowlands-l" etc.): listserv at listserv.net

   L O W L A N D S - L * 05 January 2006 * Volume 06

From: Jacqueline Bungenberg de Jong <Dutchmatters at comcast.net>
Subject: LL-L "Phonology" 2006.01.05 (03) [D]

Beste Ingmar, Rikus en Roland,
Als een van de sprekers van "archaisch bekakt Nederlands" (ABN), ben ik het
met Roland eens dat een groot deel van de Nederlanders uit de randstad en
vermoedelijk een even groot deel van de Nederlanders uit het
Noord-Nederlandse spraakgebied nou niet bepaald trots zijn op hun taal.
Misschien heeft het iets te maken met het van ouds wat stugge karakter van
de mensen die daar wonen dat ze de jeuigheid, het elegante van hun taal niet
waarderen en het afwijzen van cultuur voor stoer houden. Maar daar moet ik
dan ook bijvoegen dat hoe langer ik niet meer in Nederland woon, hoe meer ik
me ervan bewust ben dat de taal zelf zo nu en dan onhandelbaar is, vooral
als je probeert iets keurig netjes te zeggen.
Met Rikus ben ik het eens dat het verloederen van het ABN in het westen van
het land op zijn minst storend is. Als zelfs de nieuwslezers op de televisie
hun "ij" met duidelijk hoorbare diphtongen uitspreken, vraag ik me af of er
enig toezicht is op het taalgebruik van die bepaalde nieuwslezers en wat
voor taal de directie van de zender gebruikt. Taal heeft een eigen leven,
maar het spijt mij als dat leven door "low-lifes" wordt gedreven. Jammer
genoeg schijnt er niet genoeg verzet te zijn tegen dit verval en dus denk ik
dat over vijftig jaar niemand meer spreekt zoals ik dat doe. Gelukkig ben ik
er dan niet meer om me er aan dood te ergeren. Aan de andere kant ben ik
gecharmeerd van de regionale spraakverschillen, of die nu uit het Oosten of
uit het Zuiden komen. Die tongvallen geven vaak warmte aan de taal.
De vraag wordt dus, waarom word ik geergerd door plat Amsterdams en niet
door Limburgs of Twents?
Misschien kunnen jullie me dat uitleggen. Met vriendelijk groeten,
Jacqueline