LL-L "Etymology" 2006.01.11 (05) [D]

Lowlands-L lowlands-l at lowlands-l.net
Wed Jan 11 23:35:13 UTC 2006

http://www.lowlands-l.net * lowlands-l at lowlands-l.net
Commands ("signoff lowlands-l" etc.): listserv at listserv.net

   L O W L A N D S - L * 11 January 2006 * Volume 05

From: Roland Desnerck <desnerck.roland at skynet.be>
Subject: LL-L "History" 2006.01.09 (02) [E]

Beste Lowlander en zeker ijverige Ron,
Ik hoop dat alles goed gaat met jou. Ik geniet werkelijk van de
Lowlandertjes die mijn horizonten of kimmen verwijderen.
Nu dit misschien toch:
In het Oostends, West-Vlaamse kust, kennen wij de volgende woorden:
kimme: plaats waar het horizontale deel van de buitenhuid of scheepswand
overgaat in het vertikale; vandaar ook:
kimkiele: de kiel of versterking op bovengenoemde plaats;
kimme: kieuw van een vis; meestal "kiever";
kimmienge: bovenrand van een ton;
kimstik: stk of deel van een spant op de plaats van de kimkiele;
kimweger: plank ter bekleding van de binnenkant van de scheepsromp ter
hoogte van de
kimgangen: buitenhuidplanken ter hoogte van de kimkiele.
Stief hértelik én toetnoasteki,
Roland Desnerck