LL-L 'Negation' 2006.06.11 (03) [D]

Lowlands-L lowlands-l at lowlands-l.net
Mon Jun 12 01:32:26 UTC 2006

http://www.lowlands-l.net * lowlands-l at lowlands-l.net
Commands ("signoff lowlands-l" etc.): listserv at listserv.net

L O W L A N D S - L * 10 June 2006 * Volume 03

From: 'Jacqueline Bungenberg de Jong' <Dutchmatters at comcast.net>
Subject: LL-L 'Negation' 2006.06.11 (01) [D]

Hallo Piet, Wat interessant dat je over mijn gebruik van "......doen kan"
valt.
Wat betreft het verschil van ".... doen kan" en ...."kan doen" heb ik altijd
het gevoel gehad dat je ".....kan doen" gebruikt aan het eind van een zin en

" .......doen kan", als er nog een comma achter komt. Het heeft te doen met
hoe je ademt en of de de zin in een opgaande toon of een neergaande toon
eindigt. Ik heb dus niet mijn eigen regels gevolgd. Wat is de rode/ groene
volgorde? Daar heb ik nog nooit van gehoord of heeft het te maken met
stoplichten? In ieder geval bedankt dat je me op deze verkeerde syntax
wijst. Ik ben hier ook pas vijftig jaar! Jacqueline

-----------

From: R. F. Hahn <sassisch at yahoo.com>
Subject: Negation

Beste Jacqueline,

Wat betreft het verschil van "... doen kan" en "... kan doen" ... heeft het
misschien iets te doen met de relatieve nabijheid van Duitsland aan je inheems
gebied?

"... doen kan" is de normale opeenvolging in Duitse dialecten en ook in
Nedersaksische dialecten van Duitsland.

Met andere woorden, kon je gebruik van "... doen kan" een oostelijke invloed op
je Nederlands zijn (hoewel het tot het Standaard-Nederlands behoort)?

Vriendelijke groeten,