LL-L "Etymology" 2006.03.23 (03) [A/D/E/LS]

Lowlands-L lowlands-l at lowlands-l.net
Thu Mar 23 20:26:24 UTC 2006

http://www.lowlands-l.net * lowlands-l at lowlands-l.net
Commands ("signoff lowlands-l" etc.): listserv at listserv.net

23 March 2006 * Volume 03

From: Marcel Bas <marcelbas at gmail.com>
Subject: LL-L "Etymology" 2006.03.23 (01) [A/D/E/LS/German]

Dagsê, almal!

Ron skryf:

> Ik geloof een gelijkaardig geval is Duits _Igel_ (egel) en _Egel_
> (bloedzuiger), die schijnbaar beide van een oud woord voor 'klein dier'
> afgeleid zijn.  (En Engels _eagle_ < Oud-Frans _egle_ ~ _aigle_
> 'adelaar'?)

Dit is in elk geval waar dat die woorde _egel_ en _Igel_ en selfs die
Griekse woord _echinos_  (= krimpvark, Ndl. egel) herlei kan word tot 'n
Indo-Europese wortel *angui- wat 'slang, wurm' beteken het. Protogermaans
sou tot *agwi- gelei het: (> egel) en met nasalisering behou tot *angraz-:
(>_engerling_ [=maaier/larf van die meikewer]). *agwi- was miskien ook die
grondwoord vir _akkedis_, _Eidechse_, _hagedis_.

_Eagle_ en en _aigle_ kom albei van Lat. _aquila_: 'arend'.

Groetnis,

Marcel.