LL-L 'Language politics' 2006.09.27 (4) [D]

Lowlands-L lowlands-l at lowlands-l.net
Wed Sep 27 23:41:20 UTC 2006

L O W L A N D S - L * ISSN 189-5582 * LCSN 96-4226
http://www.lowlands-l.net * lowlands-l at lowlands-l.net
Commands ("signoff lowlands-l" etc.): listserv at listserv.net
S=Scots Sh=Shetlandic V=(West) Flemish Z=Zeelandic (Zeeuws)

L O W L A N D S - L * 27 September 2006 * Volume 04

From: 'Stellingwerfs Eigen' [info at stellingwerfs-eigen.nl]
Subject: LL-L 'Language politics' 2006.09.27 (2) [D]

Ron quoted an article from the Volkskrant:

http://www.volkskrant.nl/binnenland/article352391.ece/Noordelijke_provincies

Ron quoted an article from the Volkskrant:
> Noordelijke provincies op de bres voor regionale taal

http://www.volkskrant.nl/binnenland/article352391.ece/Noordelijke_provincies

Deze story op zich is niet nieuw en er wordt met regelmaat (maandelijks?)
aandacht aan besteed in de media. Al sinds jaar en dag zijn de Nederlandse
LS-sprekers (plm. 1,5 miljoen) bezig om hun taal erkend te krijgen. Dat
heeft er uiteindelijk toe geleid dat bij de ratificering in 1996 een
Europese erkenning onder deel II van het handvest voor minderheidstalen is
binnengehaald. Dat is mooi maar verder heb je er niet veel aan. Het Fries
(plm. 0,4 miljoen gebruikers) valt onder deel III en dat levert behoorlijk
wat rechten op plus - niet onbelangrijk - veel geld! Dat een taal evenwel
niet alleen met (veel) geld te redden is blijkt overigens ook juist uit die
Friese taal. Ondanks de status (2de rijkstaal) raakt ook het Fries hoe
langer hoe meer in verval.
Sinds vorig jaar speelt de provincie Overijssel een voortrekkersrol om
gezamenlijk met Groningen, Drente, Gelderland en de gemeenten Oost- en
Weststellingwerf het LS opnieuw onder deel III proberen te krijgen. Hoewel
het LS in Nederland ruim voldoet aan de gevraagde (min. 35) normen heeft de
rijksregering, met name minister Remkes (geboren Groninger!) al meer dan
eens laten doorschemeren niet veel te voelen voor die erkenning van het LS
onder deel III. Ook onze gemeentebesturen van Oost- en Weststellingwerf
geloven er onderhand niet meer in, gelet op hun standpunt in de laatst
verschenen cultuurnota (2006-2009): "we willen hier nog slechts éénmaal aan
meewerken."
Persoonlijk heb ik er dan ook weinig vertrouwen in dat dit nog zal gaan
lukken, mede omdat ik mij niet voor kan stellen dat een rijksregering zit te
wachten op een versnippering van allerhande (taal)rechten (politiek = macht
en geld). Een erkenning zou daarnaast ook nog eens giga veel geld gaan
kosten en vervolgens een precedent scheppen voor o.a. het Limburgs, het
Zeeuws en wie volgt...
Mit een vrundelijke groet uut Stellingwarf,
Piet Bult