LL-L "Etymology" 2007.07.03 (04) [D]

Lowlands-L List lowlands.list at gmail.com
Tue Jul 3 16:26:24 UTC 2007

L O W L A N D S - L  -  03 July 2007 - Volume 04

From: wim <wkv at home.nl>
Subject: LL-L "Etymology" 2007.07.02 (02) [A/D/E]

Hoi,

Dat komt volgens mij van wasdag dat Scandinavische lorsdag,

Op zaterdag gaat iedereen in bad traditioneel…

Wim,

wkv at home.nl.
----------

From: "Jan Paulus" <f2hj-paulus at hetnet.nl>
Subject: Ethymologie Thora

Naar aanleiding van een vraag van Petrus van Eeden over een mogelijk verband
tussen woorden als Thor en Thora, stuurt Marcel zijn uitleg met onder meer
een interessante verhandeling over Thor en Donar.

Marcel besluit met:
< Over de Joodse Thora en over de woordoorsprong weet ik te weinig om iets
zinnigs te zeggen.>

Nu wil het toeval dat ik gedurende het eerste half jaar 2007 van mijn
predikant een inleidende cursus Hebreeuws heb gevolgd. In een groepje van
vijf lazen wij enkele hoofdstukjes uit de Hebreeuwse vertaling van 'Jip en
Janneke' van Annie M.G. Schmidt.

Aan deze herder en leraar heb ik de vraag naar de herkomst van het woord
Thora voorgelegd.

Zijn uitleg kreeg ik zojuist via een e-mail-bericht binnen:

Thora betekent volgens Gesenius Handwörterbuch über das Alte Testament :

1 Unterweisung,Lehre
2 kultischen Anweisungen und Regeln

3 Anweisungen Gottes (leer door de priesters overgedragen)
4 De door Mozes overgedragen Openbaring (ook wel Wet genoemd, maar dat is
fout.)

Het woord is afgeleid van een werkwoord, dat

1 werpen

2 laten regenen, laven

3 tonen, een teken geven, onderwijzen

betekent.