LL-L "Website" 2007.03.24 (01) [D/E/V]

Lowlands-L List lowlands.list at gmail.com
Sat Mar 24 19:44:40 UTC 2007

L O W L A N D S - L - 24 March 2007 - Volume 01

From: Roland Desnerck <desnerck.roland at skynet.be>
Subject: dozen

Beste Ron én andere laiglanders,

't Ostêns (het Oostends) voor "dozen":

A dozen, een dozijn is bij ons, in het West-Vlaams: "e doziene";
twaalf: twolve
twaalfde: twolfste of twoafste.

Vriendelijke groeten en veel waardering voor het vele taalkundige en andere
werk dat jullie verzetten! Toetnoasteki.
Tussen haakjes: naar aanleiding van "lala", een dikke, mollige vrouiw wordt
bij ons een "lala" of een "dikke lala" genoemd. Er is trouwens een lichtjes
aangebrand liedje over in de Oostendse folklore. "Lala" was zeer lang
geleden een meisje uit een randdorp van Oostende, namelijk Mariakerke.

Ze zégn da Lala gin tétn en hét,
ze liegn, ze liegn, ze liegn,
van 'k hén ze gisteraved in men handn nog héd
én ze woarn stief dik én stief vét!
ja 't is woar, ja 't is woar:
up e klétsekop groejt ter gin hoar!

Ze zeggen dat Lala geen tieten heeft,
ze liegen, ze liegen, ze liegen,
want ik heb ze gisterenavond in mijn handen nog gehad
en ze waren zeer dik en zeer vet!
ja het is waar, ja het is waar:
op een kale kop groeit er geen haar!

Roland Desnerck

mailto: desnerck.roland at skynet.be

----------

From: R. F. Hahn < sassisch at yahoo.com>
Subject: Website

Thanks, Roland, also for the ... uh ... nice song.

Thanks also for adding the equivalent of "twelve" to "dozen".   That's a
good idea, since "dozen" is a loanword and "twelve" is not.

So, everyone, please send us the words for "dozen" and "twelve" as they are
used in your languages -- and do so under the title "Dozen", so I'll collect
them in the following way:

Afrikaans: twaalf; dosyn
Dutch, Middle: twalef, twaelf, twelef, twelf; dozyne
Dutch, Modern: twaalf; dozijn
English, Modern: twelve; dozen
English, Middle: twolwe; dozein, dozeine, doseyn, dozyne
English, Old: twelf, tuelf, tuoelf; --
Flemish, West (Ostend): twolve; doziene
Frisian, East, Sater: tweelif, tweelich; Duts
Frisian, Old: twelef, tolef; --
Frisian, West: tolf, toalf, tolve; dozyn
Saxon: Middle: twelf, twolf, twalf; dozeyne
Saxon, Northern Low : twölf; Dutz
Saxon, Old: twelif, twilif, twulif; --
Scots, Modern: twal; dizzen

Or perhaps we should not list "dozen," just leave it with "twelve." ???