LL-L "Etymology" 2007.03.24 (02) [D/LS]

Lowlands-L List lowlands.list at gmail.com
Sat Mar 24 19:47:37 UTC 2007

L O W L A N D S - L - 24 March 2007 - Volume 02

From: Felix Hülsey <felix.huelsey at gmx.de>
Subject: LL-L Etymology

Dag allemaal,

Johnny schreef:
> Beste Lowlanners,
>
> disser Doog keym ick opp dat neddersassische Wourd LS 'fell' and
> 'felljogen', anner Schriiv-Wiis kunn woll ween 'vell'.
> 'Fell' hebb 'ck in miin Tiid in Oost-Freysland leyhrt as eyn Adverbium
> G: '(sehr) schnell', E: '(very) hard' in context mit LS: 'foyhrn', G:
> 'fahren', E: 'to drive'.
>
> In uns Rebeyd kenn ick man dat Wourd LS: 'felljogen', wat in siin'
> eyrsten Sinn meynt G: 'das (gefährliche)Durchgehen von Pferden (welches
> meistens zu Unfällen führt)', E: 'the (dangerous) bolting of a horse
> (mostly ending in an accident)'.

> [...]

Zou dat woord niet verwant kunnen zijn met het Nederlandse "fel"?

In Van Daele wordt het omschreven als:

"de zintuigen sterk treffend, vurig, heftig, verbeten, (met 'op') zeer
bijzondere aandacht hebben voor".

Een paar voorbeelden waar je "fel" gebruikt (uit de eentalige Van Daele
en uit de Van Daele N-D):

felle kleuren
een felle kou
felle pijn
een fel mannetje
fel verontwaardigd zijn
in de felle zon
een fel artikel
fel verzet
fel omstreden
fel tegen iets afsteken
fel tegen iemand tekeergaan

Zelf heb ik - tenminste in Vlaanderen - ook al "fel bedankt" horen
zeggen. Of je in het Nederlands ook fel kunt rijden weet ik niet, maar
het zou in elk geval geen grote betekenissprong zijn.

Groeten uit Keulen
Felix