LL-L "Etymology" 2007.03.24 (06) [D]

Lowlands-L List lowlands.list at gmail.com
Sun Mar 25 00:13:27 UTC 2007

L O W L A N D S - L - 24 March 2007 - Volume 06

From: Marcel Bas <roepstem at hotmail.com>
Subject: LL-L "Etymology" 2007.03.24 (02) [D/LS]

Dag Felix,

Je schreef:

>Zou dat woord niet verwant kunnen zijn met het Nederlandse "fel"?

>In Van Daele wordt het omschreven als:

>"de zintuigen sterk treffend, vurig, heftig, verbeten, (met 'op') zeer
>bijzondere aandacht hebben voor".

>Een paar voorbeelden waar je "fel" gebruikt (uit de eentalige Van Daele
>en uit de Van Daele N-D):
>Zelf heb ik - tenminste in Vlaanderen - ook al "fel bedankt" horen
>zeggen. Of je in het Nederlands ook fel kunt rijden weet ik niet, maar
>het zou in elk geval geen grote betekenissprong zijn.

Er zijn verhoudingsgewijs niet zo veel woorden in het Nederlands die de _f_
in de anlaut hebben en die tevens via het Oergermaans onze taal zijn
binnengekomen. Hetzelfde geldt voor woorden met de _s_ en de _p_ in de
anlaut. Oergermaanse woorden zijn eerder die woorden die met een _v_
beginnen, dus wel _vallen_.  _fel_ zou dan eerder een leenwoord zijn, of een
woord dat met een _f_ begint vanwege het emotionele karakter dat dan achter
het woord zit. En waarom zou _fel_, dat dan hypothetisch gezien een
umlautsvorm van _val_ zou zijn, wel met de stemloze _f_  beginnen?

Het schijnt dan ook dat _fel_ uit het Oudfrans komt: _fel_ betekent er
'wreed, vreselijk, goddeloos'. Jan de Vries voert hiervoor aan _felon_, dat
'die zijnwoord verbreekt' betekent. Volgens mij komt daar weer het Engelse
_felony_  vandaan.
Het komt van een vulgair Latijns woord *fello, dan op zijn beurt wellicht
aan het Gallisch ontleend is. Men denkt dat omdat het Schotse woord _feall_
'verraad' betekent. Het Dictionnaire Etymologique van Larousse kent ook
_félon_, met accent aigu, maar zegt dat de herkomst onduidelijk is, en
misschien zelfs uit het Germaans komt.

De kans acht ik echter klein dat dat in het Nederlands _fel_  zou hebben
gegeven als het genetisch uit het Oergermaans gekomen zou zijn.

Groeten, Marcel.