LL-L "Language varieties" 2008.02.21 (01) [B/D]

Thu Feb 21 15:12:01 UTC 2008

L O W L A N D S - L - 21 February 2008 - Volume 01
Please set the encoding mode to Unicode (UTF-8).
If viewing this in a web browser, please click on
the html toggle at the bottom of the archived page.

From: Denis dujardin <dujardin at pandora.be>
Subject: LL-L "Language varieties" 2008.02.20 (03) [A/D]

Mag ik eventjes in de zijlijn aanstippen dat "Zeeuws" als desdanig een
weinig relevant begrip is. Zeeuws-Vlaanderen heeft een dialect-grens, die de
bestendiging is van de grens tussen Oost- en West-Vlaams.Aangezien
Oost-Vlaams een Brabants dialect is, en West-Vlaams een westnederfrankisch
dialect, lijkt het mij onzinnig over "Zeeuws" te spreken.

En ja, in het westvlaams klinkt de heldere "oo" als "oa" net als in het
Afrikaans. (In het Hollands "ow"). Wat voor ons Westvlamingen Afrikaans heel
vertrouwd doet klinken.
"Schoon" is voor ook "skoan"; " groot" is ook "groat"

In dat Westvlaams is de dubbele negatie springlevend.
En in hoeverre is de "sch" Hollands. In Zuid-Westvlaanderen en ook in
Zuid-Oostvaanderen is de "sk" de gangbare regel.

met vriendelijke groet

Denis Dujardin
Kortrijk