LL-L "Grammar" 2010.01.22 (01) [NL]

Fri Jan 22 14:49:16 UTC 2010

L O W L A N D S - L - 22 January 2010 - Volume 01

From: Jacqueline Bungenberg de Jong <Dutchmatters at comcast.net>
Subject: LL-L "Grammar" 2010.01.21 (02) [NL]

Fred schrijft: Tot in alle uithoeken van het land voorzien overigens vooral
de Chinese restaurants in de behoefte aan Indonesisch eten. Elke Chinees
heeft het op zijn menu staan. De Chinezen zijn een succes geworden na de
politionele acties/ de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog. De talloze
jonge soldaten die terugkwamen van die oorlog hadden geproefd van de
Indische keuken en wilden meer. De Chinees sprong snel in dat gat.

Ik heb me altijd laten vertellen dat zelfs vóór de onafhankelijkheid van
Indonesië, erg veel restaurants daar werden bedreven door etnische Chinezen
die daar al generaties woonden. Ik herinner me ook dat onder de mensen die
na WWII uit “Indië’ naar Nederland kwamen, veel “Chinees/Indische” families
waren. (bij ons op school zaten er twee meisjes in de parallel klasse) Maar
ik durf er mijn hand niet voor in het vuur steken dat daarvan velen
Chinees/Indische restaurants zijn begonnen.
Jacqueline BdJ Seattle WA