LL-L "History" 2011.08.09 (04) [NL]

Lowlands-L lowlands.list at GMAIL.COM
Tue Aug 9 22:36:34 UTC 2011

 L O W L A N D S - L - 09 August 2011 - Volume 04
Posting: lowlands-l at listserv.linguistlist.org

From: Hellinckx Luc luc.hellinckx at gmail.com
Subject: LL-L "History"

Beste Hanne,

Ik versta en waardeer je gevoelens omtrent het vallen van de muur al te
goed, maar er zijn ook andere gevolgen. Ik ben hier nu in Siebenbürgen in
Roemenië. Meer dan 800 jaar geleden trokken Rijnlanders, Brabanders,
Vlamingen en Luxemburgers naar Transsylvanië om het oosten van het Hongaarse
rijk te beschermen tegen de Turken. De zogenaamde Zevenburger Saksen (maar
het waren geen Saksen...leg ik later nog wel eens uit) hebben honderden
jaren aan een stuk steeds bijzondere bescherming genoten van de Hongaarse
adel (was oorspronkelijk een vriendendienst)...dan valt die muur in
Berlijn...en na meer dan 800 jaar loopt ongeveer iedere Zevenburger Saks
hier weg. Ongeveer niemand praat hier nog de taal van Karel De Grote ;=) Al
zullen de echte Saksen nu juist misschien wèl tevreden zijn.

Tussen haakjes, heb hier ook het dorp Barabant teruggevonden...nederzetting
van Brabanders 800 jaar geleden.

Met vriendelijke groet,

Luc Hellinckx, Kronstadt, Roemenië

listserv at listserv.linguistlist.org or lowlands.list at gmail.com