LL-L "Phonology" 2011.01.24 (01) [NL]

Mon Jan 24 19:13:48 UTC 2011

L O W L A N D S - L - 24 January 2011 - Volume 01
Posting: lowlands-l at listserv.linguistlist.org

From: Roger Hondshoven <rhondshoven at yahoo.com>
Subject: LL-L "Phonology" 2011.01.19 (02) [EN-NDS]

Graag wil ik even ingaan op uw opmerking in verband met de r:  "De 'r' wordt
op de Ned. TV nog nauweliks aanders heurd as et weeromme trekken van de
tonge, krek as daj' de laeste letter 'n' in bi'jglieks lope(n), fietse(n),
roepe(n), e.z.v. niet meer heuren. Lichtkaans speulen in radio- en tv-laand
duustere krachten - krek as aandere norms en weerden - een belangrieker
toonhoogte as bi'j waore taelfreaks."

Ik stel vast dat in het Nederlands verscheidene r-varianten in gebruik zijn.
Enerzijds is er de oude en eerbiedwaardige tongpunt-r (die meer of minder
gerold wordt), in gebruik bij vele Brabanders en Vlamingen, hoewel er, naar
het schijnt steeds meer gebruikers van de huig-r zijn. In Nederland meen ik
verscheidene r-varianten te kunnen waarnemen. Er is de tongpunt-r di ik bij
vele Brabanders meen te horen. Daarnaast komt ook de huig-r veel voor.
Daarnaast is er ook de fricatieve retroflexe tongpunt-r waarbij de tong niet
of nauwelijks trilt en er een geruis wordt geproduceerd. De tong wordt
daarbij naar achteren gekruld. Dit type r wordt veel gebruikt in de Randstad
en wordt in het tijdschrift Onze Taal bestempeld als de 'kak-r'.

Uiteraard zijn dit zuiver persoonlijke waarnemingen. Ik had graag de mening
van anderen over dit onderwerp vernomen.

 Met vriendelijke groeten,

Roger Hondshoven
Diest (East-Brabant) Belgium

listserv at listserv.linguistlist.org or lowlands.list at gmail.com