LL-L "Language varieties" 2011.03.15 (01) [NL]

Tue Mar 15 16:56:38 UTC 2011

L O W L A N D S - L - 15 March - Volume 01
Posting: lowlands-l at listserv.linguistlist.org
============================== =======================

From: "Stellingwerfs Eigen" <info at stellingwerfs-eigen.nl>
Subject: LL-L "Language varieties"

Beste Marcus,

Jij schreef: Het boekje is geschreven in 1896. En ik was verbaasd hoeveel
woorden er instonden, de ik uit het Platduits kende, maar de ik bij het
lezen van de Nedersaksische Wikipedie en andere moderne boeken in het
Nedersaksisch nooit had aangetroffen.

Misschien is dat juist wel het beste bewijs dat het met het LS zo goed als
afgelopen is! Veel woorden die ruim een eeuw geleden blijkbaar nog wel in
gebruik waren, komen nu (bijna) niet meer voor. Natuurlijk heeft een
taalliefhebber een veel groter vocabulair dan de gemiddelde man in de
straat. Maar volgens mij moeten juist die laatsten een (streek)taal levendig
houden, en die mis ik hoe langer hoe meer, zowel in noord-Duitsland als in
noord- en oost-Nederland.

Mit een vrundelike groet uut Stellingwarf,

Piet Bult

listserv at listserv.linguistlist.org or lowlands.list at gmail.com