LL-L "Language varieties" 2011.03.14 (05) [NL]

Lowlands-L List lowlands.list at GMAIL.COM
Mon Mar 14 21:07:05 UTC 2011

L O W L A N D S - L - 14 March - Volume 05
lowlands.list at gmail.com - http://lowlands-l.net/
Posting: lowlands-l at listserv.linguistlist.org
Archive: http://listserv.linguistlist.org/archives/lowlands-l.html
Encoding: Unicode (UTF-08)
Language Codes: lowlands-l.net/codes.php
============================== =======================

From: Marcus Buck <list at marcusbuck.org>
Subject: LL-L "Language varieties" 2011.03.14 (04) [NL]

From: "Stellingwerfs Eigen" <info at stellingwerfs-eigen.nl>

Beste Marcus, Henry e.a.,

Marcus: Nee, ik heb geen bewijs voor mijn geloof dat het LS-NL authentieker
is dan LS-DE. Dat geloof komt voort uit mijn zeer regelmatige contacten met
de 'man in de straat'. En ik geloof ook dat er hoe langer hoe meer een
groter verschil ontstaat tussen de empathische verhalen van
streektaalwetenschappers en de praktijk van alledag op straat. Vaker dan
andersom hoor ik een Duitse platspreker zeggen: dat jij dat (oude) woord nog
gebruikt! Dat is dan ook toevallig een taalliefhebber. Toevallig vorige week
bijv. nog het woord 'telen' wat bij ons heel gewoon is (D.: ziehen, Pflanzen
anbauen; Grimm: erzielen, tilian, teolian). Heb jij bewijs voor het
tegenovergestelde van mijn geloof?

Nee. Ik geloof ook niet in het tegenovergesteld. Ik geloof dat beide kanten
afgeraakt zijn van de rechtop Sassies pad. De een kant nadert het
Nederlands, de andere kant nadert het Duits.

 Vaker dan andersom hoor ik een Duitse platspreker zeggen: dat jij dat
(oude) woord nog gebruikt!

Dat mag zo zijn, maar het gelt ook andersom. Enige tijd geleden heb ik (bij
mijn recherches voor www.plattmakers.de) het "*Woordenboekje van het
Deventersch dialect" *van W. Draaijer doorwerkt. Van voor tot achter. Het
boekje is geschreven in 1896. En ik was verbaasd hoeveel woorden er
instonden, de ik uit het Platduits kende, maar de ik bij het lezen van de
Nedersaksische Wikipedie en andere moderne boeken in het Nedersaksisch nooit
had aangetroffen.

Marcus Buck

Send posting submissions to lowlands-l at listserv.linguistlist.org.
Please display only the relevant parts of quotes in your replies.
Send commands (including "signoff lowlands-l") to
listserv at listserv.linguistlist.org or lowlands.list at gmail.com
http://www.facebook.com/?ref=logo#!/group.php?gid=118916521473498