LL-L "Phonology" 2012.05.14 (01) [NL]

Lowlands-L lowlands.list at GMAIL.COM
Mon May 14 17:28:14 UTC 2012

 L O W L A N D S - L - 14 May 2012 - Volume 01
Posting: lowlands-l at listserv.linguistlist.org

From: Ingmar Roerdinkholder <roerd096 at PLANET.NL><roland.desnerck at telenet.be>
Subject: LL-L "Phonology" 2012.05.04 (01) [NL]

Beste Roland,

Dit is hetzelfde in het (West-)Vlaams als in het Nedersaksisch, ook in die
taal wordt de N in -en duidelijk uitgesproken, waarbij de stomme E helemaal
wegvalt.
Alleen: de Nedersaksische uitspraak assimileert deze -n ook aan de
voorgaande medeklinker:

lopen =  loop'n => loopm
geven = geev'n => geebm, geem
kijken = kiek'n => kiekng
zeggen = zeg'n => zeqng, zeng (de q in zeqng betekent: harde g-klank, zoals
in Duits of Engels)
houden = hold'n => holdn, holn
buiten = buut'n => buutn

Is dat ook in het West-Vlaams zo het geval?

Groeten,
Ingmar

From: Roland Desnerck [log in to unmask]
Subject: LL-L "Etymology" 2012.04.26 (02) [EN]

Beste Steven, Ron, en allen,

In grote delen van Nederland en Vlaanderen wordt de -en WEL uitgesproken.
Ik was zelf leraar Nederlands en noooit hebben ik en mijn collega's die N
laten vallen!
Bij ons komt de uitspraak op -e (drinke, ete, springe i.p.v. drinken, eten,
springen) als zeer snob en niet volks over! Het is zowat de uitspraak van
toneelspelers geworden!
Wat het West-Vlaams - en ook het Zeeuws - betreft:
wij hebben inderdaad voor (meestal vrouwelijke) substantieven nog de oude
-e; voorbeelden:
me kinne: mijn kin;
mien oge: mijn oog;

vandaar ook dat - zeker tot  onderscheid - de werkwoorden volop de -en
behouden hebben!

uut e talore drienkn: uit een bord drinken;
e brokke kriegn: een brok krijgen;
e gérnoaze eetn: een garnaal eten;
e troetelienge kriegn: een rammeling krijgen;
up e latte stampm: op een lat trappen;
uut joen neuze bloen: uit je neus bloeden;
enz.

Toetnoasteki,

Roland Desnerck
Rogierlaan 25