LL-L "Names" 2012.09.18 (01) [NL]

Lowlands-L lowlands.list at GMAIL.COM
Tue Sep 18 19:23:17 UTC 2012

 L O W L A N D S - L - 18 September 2012 - Volume 01
lowlands.list at gmail.com - http://lowlands-l.net/
Posting: lowlands-l at listserv.linguistlist.org
Archive: http://listserv.linguistlist.org/archives/lowlands-l.html
Encoding: Unicode (UTF-08)
Language Codes: lowlands-l.net/codes.php

From: Roland Desnerck roland.desnerck at telenet.be <hannehinz at t-online.de>
Subject: LL-L "Idiomatica" 2012.09.17 (02) [DE-NDS]

Beste jullie allemaal,

Schiettecatte is een naam die vrij veel in West- en Oost-Vlaanderen
voorkomt;

Ter informatie: in mijn Oostendse streektaal kennen we:

sjhietekootsje (schijtekootje) = liefje, lieveling.

Toetnoasteki,

Roland Desnerck
Rogierlaan 25
8400 Oostende
België

-----------

From: Luc Vanbrabant lucv32 at gmail.com
Subject: LL-L "Names" 2012.09.13 (02) [NL]

Dag Arend,

Hier een tekst uit het volgende woordenboek:

DR. FRANS DEBRABANDERE
Woordenboek van de familienamen
in Zeeland

*Schiettekatte:* Ook Schietekat. Zinwoord ‘schiet de kat’. BN voor een
kattendoder. 1288
Loys Scietekatte, Namen; 1485 Justin Schiettecatte, Gent; 1639 Pieter
Pieterse Schietkatte,
Zonnemaire (VZS 2005, 42).
– Lit.: F. DEBRABANDERE, De familienaam Schietekat. Naamkunde 21 (1989),
186-189.

Dit woordenboek staat op het internet en kan gedownload worden als pdf.
Als je het niet meer vindt,  kan ik het nog altijd als bijlage opsturen..

De omkering past bij mij nog altijd perfect bij de beroepsnaam
kattenschieter, kattenverdelger.

Zelfde woordenboek:
*Kats* (van) Cats: PlN Kats (Z). 1271 dat mi Clais van Kats ghaf sin hus te
Kats, Zierikzee
(OHZ III, 620); 1292 Heinrijc van Cats, Costijn van Cats, Z (CG); 1477
Clemencie van Cats,
Sluis (PARM.); 1475 Pieter van Cats, Aardenburg (VAN VOOREN 1970).
Katsman: Afl. van van Kats.

Cats is nog altijd een mooi dorp in Zeeland!

Van dezelfde meneer heb ik thuis in boekvorm het woordenboek van de
familienamen in België en Noord-Frankrijk (in de 'Sleghte' goedkoop
gekocht).

Groetjes,

Luc Vanbrabant

From: Arend Victorie victorie.a at home.nl
> Subject: Triviant
>
> Moi volk
>
> In Hoogeveen kwam de naam Katschijte, ook Catteschiete, voor. Nu kwam ik
> toevallig tegen dat rond 1600 de naam Schietecatte al voor komt in
> Vlaanderen. Is dat grappig, of niet? In ieder geval begin ik meteen te
> denken: in hoeverre heeft een Schietecatte wat met een Catteschiete te
> maken en wat betekent het?
> Gegroet
>
> Arend

> From: R. F. Hahn <sassisch at yahoo.com>
> Subject: Names

> [...]

Send posting submissions to lowlands-l at listserv.linguistlist.org.
Please display only the relevant parts of quotes in your replies.
Send commands (including "signoff lowlands-l") to
listserv at listserv.linguistlist.org or lowlands.list at gmail.com
http://linguistlist.org/subscribing/sub-lowlands-l.html .
http://www.facebook.com/?ref=logo#!/group.php?gid=118916521473498