Source of quotation about the nature of patriotism

Robert Chandler kcf19 at DIAL.PIPEX.COM
Wed Sep 22 13:52:40 UTC 2010

Dear all,

I am forwarding a question from a Polish friend of mine.  We will both be
very grateful for your help:

“I have been desperately trying to find the source of a quotation cited in
early 1970 by a Polish émigré writer, without any context. I checked masses
of books in Polish and Russian (on the assumption that this might have been
written by a Russian writer, like Solovev, Merezhkovsky or Zinaida Gippius,
Sergei Berdaev etc.), but am now asking various well-read people whether
they can recognise this wonderful thought in any other language. Here is the
quotation in Polish and in my accurate translation:

„Na to Antychryst przysłał innego człowieka, który przybył i powiedział: –
Kocham ojczyznę. Pozwoli pan, że się przedstawię. Nazywam się: Patriota. W
mojej ojczyźnie może panować Zło, i ono może dziać się mnie. Ale ja ją
kocham.

Odpowiedziałem: – Jeśli w pańskiej ojczyźnie działa Zło i pan ją kocha,
kocha pan nie ojczyznę, lecz Zło. (...) Przed wszystkim jesteśmy dziećmi
Boga, i Bóg jest pierwszą ojczyzną. Bóg dał nam nogi i podeszwy nie tylko po
to, abyśmy się czuli swojsko w naszych krajach, lecz po to także, żebyśmy
opuścić mogli kraj, w którym działa Zło.”

На это Антихрист направил другого человека, который пришел и сказал: – Я
люблю свою родину, Разрешите представиться, Мое имя: Патриот. На моей родине
может царствовать Зло, и оно может касаться и меня, но я ее люблю.

Я ответил: Если на Вашей родине царствует Зло, а Вы ее любите, Вы любите не
родину, но Зло. (…) Мы прежде всего дети Бога и Бог есть первая родина. Бог
дал нам ноги и ступни не только, чтобы нам было уютно на родине, но и затем,
чтобы мы могли покинуть страну, в которой царствует Зло.”

All the best,

Robert