LL-L "Costumes" 2003.08.09 (05) [D/E]

Lowlands-L lowlands-l at lowlands-l.net
Sun Aug 10 04:39:38 UTC 2003

L O W L A N D S - L * 09.AUG.2003 (05) * ISSN 189-5582 * LCSN 96-4226
http://www.lowlands-l.net * lowlands-l at lowlands-l.net
Posting Address: lowlands-l at listserv.linguistlist.org

From: jannie.lawn <jannie.lawn at ntlworld.com>
Subject: LL-L "Costumes" 2003.08.03 (01) [E]

Quote:
>From  Wim  Verdoold    wkv at home.nl

Hi  About  a costume  from  Kampen.

If it's that  old  the chances  are good  that it's  a   costume  from
the island  of  Schokland.  Schokland  was  evacuated  in  1859  the
inhabitants  were moved  to  Kampen  Vollenhove  Volendam, and
Twenthe.

So if  you want  to find  out  look for  Schokland  on the internet.

http://home.wanadoo.nl/schokkervereniging/

Wim, bedankt voor je ideeen.  Ik heb op het internet gekeken, en een van
mijn boeken geeft ook een Schokland costume.  De mijne is heel anders.  De
pop heeft een zwarte rok, van een vrij dikke stof, met een zwart kanten
strook aan de voorkant.  Dan is er een zwarte schort met onderaan twee
zwarte kanten randjes, een op de rok en een er onderaan hangend.  En ze
draagt een zwart jakje met kanten strookjes.  Het meest merkwaardige is de
muts: twee randen met heel fijne plooitjes rondom het gezicht en een serie
grote witte rozetten aan de zij- en achterkant.  Weer terug naar m'n boeken:
de dracht lijkt wel op een plaatje van 'Kampereiland en Noord Veluwe',
behalve de muts.  Op de plaat heeft een muts een fijne plooirand, geen twee.
En die op de plaat heeft een lange rand die naar beneden hangt, met kant
onderaan, inplaats van een rand met rozetten die op de muts zitten inplaats
van er onderraan hangen.  Maar het zou mogelijk kunnen zijn dat een dracht
meer dan een muts heeft.  Spakenburg, etc. hebben er twee plus een
kindermuts.  Deze lijke een beetje op de Staphorster 'toefmuts', maar zonder
veel kant en ronder in vorm.  Ik heb wel een foto op m'n computer met deze
pop.  Misschien kijk ik bij m'n volgende bezoek aan Kampen wel of daar
iemand is die me inlichtingen kan geven.

'Nederlandse klederdrachten, zeden en gebruiken' van Valentyn Bing en Braet
von Ueberfeldt (herdruk, oorspronkelijke druk c. 1857) heeft de Kampereiland
dracht uit die tijd.  Lijkt niets op deze dracht.  Hoewel, over meer dan een
eeuw zijn de klederdrachten wel veel veranderd.  Het boek heeft zelfs
klederdrachten in plaatsen waar het al lang is verdwenen, zoals Zandvoort,
Vlaardingen, Maassluis, etc.

Groeten, Jannie Lawn-Zijlstra