LL-L "Etymology" 2004.03.09 (01) [E/Danish]

Lowlands-L lowlands-l at lowlands-l.net
Tue Mar 9 17:00:12 UTC 2004

L O W L A N D S - L * 09.MAR.2004 (01) * ISSN 189-5582 * LCSN 96-4226
http://www.lowlands-l.net * lowlands-l at lowlands-l.net
Posting Address: lowlands-l at listserv.linguistlist.org

From: Mathieu. van Woerkom <Mathieu.vanWoerkom at student.kun.nl>
Subject: Help needed [E/Danish]

Goedemiddag,

Yesterday I received the following question from someone from Danmark. Does
anyone know the etymology of the Danish word 'kovirke' and is it possible
that
this word has Saxon, Frisian or maybe even Dutch roots?

Regards,
Mathieu

--------------------------------
Jeg er cand mag i dansk og historie og er meget interesseret i forhold
mellem
trafik og bysamfund. Jeg har netop set i "The Railway Magazine" at man i år
har
400 års jubilæum for "rail traffic",  dateret efter en ansøgning om lov til
anlæg af minebane i Durham County. Danmarks geografi er som skabt til
sejlads
og det kan vel ikke udelukkes at der de steder, hvor ordet drag indgår i
stednavnet, har været et slæbested over land.  Der har været en sejlrute
mellem
Ribe og Kolding og arkæologiske udgravninger har påvist en sejlrute via
Treene
til Hedeby. Spørgsmålet er om ikke såvel Danevirke som Kovirke har været
fæstningsværker, der skulle beskytte denne trafik. Navnet Kovirke har altid
været et mysterium,  men da jeg læste det sidste ummer af Fregatten Jyllands
tidsskrift studsede jeg over navnet kobrygge.  Mange sømandsudstryk er
frisiske, så jeg slog op i en nederlandsk-engelsk ordbog under kobrygge og
fandt: KOEBRUG - LOOPPLANK,  GANGPLANK.  Desuden KOEBRUGDEK. Altså dæ!
ksplanker, i det konkrete tilfælde mellem formast og stormast.  Kovirke kan
derfor være afledt af KOE WERK,  altså et palidsadeværk. Er er ord som koe i
denne forbindelse frisisk?

Venlig hilsen Erland Egefors