LL-L "Traditions" 2006.04.17 (03) [D/E]

Lowlands-L lowlands-l at lowlands-l.net
Mon Apr 17 17:15:54 UTC 2006

http://www.lowlands-l.net * lowlands-l at lowlands-l.net
Commands ("signoff lowlands-l" etc.): listserv at listserv.net

   L O W L A N D S - L * 17 April 2006 * Volume 03

From: Marcel Bas <marcelbas at gmail.com>
Subject: LL-L "Traditions" 2006.04.17 (01) [E/LS]

Beste mensen,

Paasvuren zijn van die weinige heidense overblijfselen in onze
(post-)moderne tijd. Zoals zo vele heidense rituelen zijn er vooral kinderen
bij te vinden; vaak blijven ze het langst bestaan in het kader van
kinderspel. Kijk maar naar Sint Maarten, Sinterklaas en paasbomen, meibomen,
enz. Alle hebben oorspronkelijk een heel serieuze achtergrond. Ook bij
paasvuren komt er een heel scala aan rituelen en bezweringen kijken. Ik zal
later vanavond (West-Europese tijdrekening) een overzicht van rituelen en
betekenissen geven. Daarbij put ik oudergewoonte uit mijn volkskundige
boeken van de jaren dertig.

Ik heb wel het idee dat paasvuren heel wat grootser zijn in het
Nedersaksische deel van Duitsland. Ook tijdens dit Paasfeest konden we op de
Nederlandse radio het volgende nieuwsbericht horen:

"De brandweer in Friesland meldt klachten over een hardnekkige brandlucht.
De oorzaak hiervan zit in de vele paasvuren die in Noord-Duitsland worden
afgestoken."

Met vriendelijke groet,

Marcel.

---------