LL-L "Language varieties" 2006.03.22 (04) [D]

Lowlands-L lowlands-l at lowlands-l.net
Wed Mar 22 18:15:18 UTC 2006

http://www.lowlands-l.net * lowlands-l at lowlands-l.net
Commands ("signoff lowlands-l" etc.): listserv at listserv.net

22 March 2006 * Volume 04

From: Marcel Bas <marcelbas at gmail.com>
Subject: LL-L "Anniversary" 2006.03.20 (04) [E]

Beste Ron,

Ik vind deze Polynesische naamgevingen bijzonder origineel en leuk gevonden!
Hoe kom je erop? In het dagelijkse leven praat ik vaak over taalkundige
bijzonderheden en grappen en ideeën, maar er zijn bijna geen mensen te
vinden die het kunnen waarderen. Ik heb het gevoel dat dergelijke
nerd-achtige dingen wel gewaardeerd worden bij Lowlands-L!

Goed dat je niet álles plaatst wat mensen schrijven, zodat we niet alleen
maar dingen hoeven te schrijven die rechtstreeks relevant zijn.

Ik kan me herinneren van een website dat jij ook Kazachs spreekt. Mijn
echtgenote komt uit Almaty. Ze is echter van Russische herkomst, dus ik heb
mezelf Russisch aangeleerd. Niettemin geniet ik altijd erg van de Kazachse
gerechten, die jij vast en zeker zult kennen. Qomys (gegiste kamelenmelk),
Qazy (overheerlijk, vet paardenvlees in darmen geperst) en talloze
deeggerechten. Die heerlijke gerechten eten we dan thuis bij de familie van
een beroemde Kazachse dichter. Elke keer als ik in Almaty ben wil ik de
Mennonietenkolonie bezoeken, maar mijn schoonfamilie weet niet goed welke
gemeenschap ik bedoel en weer andere mensen vragen zich daar af wat
Mennonieten zijn. Als ik dan zeg: "staryje nemtsy", dan denkt men dat ik
Wolgaduitsers bedoel die al geheel geassimileerd zijn. Natuurlijk heb ik hen
al uitgevraagd over alle etnische minderheden in Kazachstan. Het schijnt dat
de Duitsers nauwelijks nog Duits spreken, maar de Grieken, die door Stalin
vanaf de Zwarte Zee verdreven zijn, schijnen er nog Grieks te spreken

Met mijn vreemde belangstelling voor geïsoleerde taalgemeenschappen kom ik
in de wereld meestal niet zo ver omdat de gemeenschappen zelf niet zo
toegankelijk zijn (zowel op geografisch als op sociaal gebied). Niet ver van
Port Elizabeth, in Grahamstown, is er het buurtschap Albany. De mensen van
Albany zijn de eerste kolonisten van Grahamstown (dus van ca. 1821) en ze
vormen een hechte, gesloten gemeenschap. De foneticus met wie ik zal
samenwerken is erg geïnteresseerd in Albany, maar, zegt hij, je krijgt geen
toegang tot de gemeenschap. Schijnbaar hebben ze een eigen dialect.

Misschien kun je dit wel op Lowlands-L zetten: ik hoor van verschillende
kanten dat je in Zuid-Slavischtalige landen gemeenschappen hebt die van
Saksische herkomst zijn. Wat is hiervan waar, en is hun taal nog als
Saksisch te herkennen?

Met vriendelijke groet,

Marcel.

Groeten, Marcel.

----------

From: R. F. Hahn <sassisch at yahoo.com>
Subject: Language varieties

Ha, die Marcel!

> Ik vind deze Polynesische naamgevingen bijzonder origineel en
> leuk gevonden!

Bedankt.

>  Hoe kom je erop?

Het is een combinatie van taalkundig interesse en humor, poëtische
creativiteit en administratieve noodzakelijkheid.  ;-)

Hoewel het moeilijk zou kunnen zijn zich dit voor te stellen, zijn
Lowlanders ook slechts mensen. Samen zijn zij een ingewikkelde groep van
individuen (zoals een kudde katten). Behalve de voor de hand liggende dingen
hebben zij (als ook katten) voortdurend geestelijke stimulatie, versterking
van goed gedrag en persoonlijke erkenning nodig.  Op deze lijst vereist dit
een taalkundige oplossing.  Ondanks de humoristische ondertonen is er ook
een enigszins ernstiger aspect: een kans om mijn waardering van de
individualiteit van een Lowlander uit te drukken -- ja, dit en mijn
persoonlijke genegenheid.  Voorgeïndustrialiseerde gezelschappen hebben
systemen waarin de individu met ceremoniële bijnamen voor bijzondere daden
of als erkenning van gewaardeerde karaktertrekken word beloond.  Ik poog om
dit hier met mijn "grappige" Hawaiiaanse namen te bereiken, vooral omdat de
Polynesische systemen van naamgeving sterkere poëtische uitdrukking toelaten
en vaak in lange en "grappige" klankverbindingen resulteren. Het is
interessanter dan de oude gouden sterren.

Maar ik zal opnieuw op jouw gedrag en karakter moeten letten eerder ik deze
bijzondere eer op jou kan verlenen.

> Ik kan me herinneren van een website dat jij ook Kazachs spreekt.

Ik spreek vele talen heel slecht, en dit is één van hen.  ;-)  De Turkse
talen zijn vrij dicht verwant aan elkaar. Het wederzijdse begrijpen is
daarom enigszins gemakkelijk, tussen het Kazachs, het Oezbeeks en het
Oejgoers bijvoorbeeld als tussen het Afrikaans, het Nederlands, het Fries en
het Nedersaksisch.

> [...]
> gemeenschappen hebt die van Saksische herkomst zijn.
> Wat is hiervan waar, en is hun taal nog als Saksisch te herkennen?

Ja, en Gotische invloeden niet te vergeten!

Vriendelijke groeten,