LL-L 'Etymology' 2006.09.20 (05) [D/LS]

Lowlands-L lowlands-l at lowlands-l.net
Wed Sep 20 22:43:52 UTC 2006

L O W L A N D S - L * ISSN 189-5582 * LCSN 96-4226
http://www.lowlands-l.net * lowlands-l at lowlands-l.net
Commands ("signoff lowlands-l" etc.): listserv at listserv.net
S=Scots Sh=Shetlandic V=(West) Flemish Z=Zeelandic (Zeeuws)

L O W L A N D S - L * 20 September 2006 * Volume 05

From: 'Jacqueline Bungenberg de Jong' [Dutchmatters at comcast.net]
Subject: LL-L 'Etymology' 2006.09.20 (02) [D]

Rikus Kiers, geeft ons een lijst met noaber plichten. Vermoedelijk is de
oudste en belangrijkste daarvan het bemannen van de dijken.
Ik herinner me eens ergens gelezen te hebben dat in een Fries manuscript
daterende van de tiende eeuw een zin voorkwam met de betekenis van " Vereer
Uw God en bemin Uw buurman als Uzelf, beman de dijken met burrow en spade ".
Het klinkt als het eerste van de tien geboden aangepast aan de
omstandigheden. Jacqueline