LL-L "Lexicon" 2007.12.09 (02) [D]

Sun Dec 9 21:50:10 UTC 2007

L O W L A N D S - L  -  09 December 2007 - Volume 02
Song Contest: lowlands-l.net/contest/ (- 31 Dec. 2007)

From: Roland Desnerck <desnerck.roland at skynet.be>
Subject: LL-L "Lexicon" 2007.12.08 (01) [E]

Beste allen,
Het Nederlands "afkondigen" behoort niet tot de dialecten, maar tot de
geschreven standaardtaal. Het betekent mededelen. Wordt bijvoorbeeld
gebruikt om een huwelijk af te kondigen, een huwelijksafkondiging.
Aankondigen betekent ongfeveer hetzelfde. Naar mijn gevoel is ere tussen een
aankondging en het gebeuren een grotere tijudspanne dan tussen een
afkondiging en dat gebeuren.
De wortel is wel "kn" (kennen, kunnen, kenden, konden) ; iets "kond(e)"
doen: iets ter kennisname geven.
Tussen haakjes: in het West-Vlaams is "ze konden" zowel als "ze kenden" = ze
kostn! Z' en kostn dadde nie weetn = ze konden dat niet weten.
Terwijl ik toch bezig ben: voor "nooit" kennen wij, vergelijkbaar met wat ik
in een eerdere bijdrage las:
in het Nederlands: sint-jutmis;
in het Oostends: siente-luuwe; men zegt ook: nu tonne én noojs (nu dan en
nooit); of dit eigenaardige: toateldage (betekent dus ook "nooit"); men kan
er aan toevoegen:
"wannair?" toateldage os da wuuf komt mé sprot; of: toateldage os da wuuf
gewist hét méd heur mussels!

En een vraagje: kent iemand van de Lowlanders het woord "mistpoefer" (soms
"mistpoffer") dat wij gebruiken voor een onbestemd dof geluid dat gedurende
mistige dagen van ver uit zee komt; volgens velen gaat het om een
natuurverschijnsel! Iklas ergens dat het Engels "*barisalguns*" zou zijn,
maar ik vond enkel Barisal als een havenstad in Bangladesh"!

Toetnoasteki,
Enthousiaste Roland uut Osténde Stad an Zai, West-Vlaanderen