LL-L "Etymology" 2007.07.02 (04) [D]

Lowlands-L List lowlands.list at gmail.com
Tue Jul 3 00:00:12 UTC 2007

L O W L A N D S - L  -  02 July 2007 - Volume 04

From: "ppvaneeden at orange.nl" <ppvaneeden at orange.nl>
Subject: LL-L "Etymology" 2007.07.02 (02) [A/D/E]

Beste Marcel, Theo, Wesley en Jonny,

Hartelijk bedankt voor jullie bijdragen. Ik vond het geweldig. Ik ben
namelijk niet zeker of Lor ooit een God was geweest, maar op de
Looiersgracht 12 in Amsterdam is een winkel met de naam: ''Lor, de God van
het Overschot''. Verder vind ik niets over een God van Overschot met de naam
Lor. Lar of Lares of Laren waren Romeinse huisgoden. En nu hebben we een
plaatsnaam 'Laren' in het Gooi. Maar of Lar in verband kan worden gebracht
met de Scandinavische Lör, dat weet ik niet. Het woord lor vinden we in het
Nederlands, maar het duidt op een 'prul' of een 'leur'. Lor = leur
(bijvoorbeeld te leur gesteld in het slechte weer).

Marcel, ik bedoelde 'toren' (Afr toring) of (Eng tower). Is er een verband
te leggen met Thor?

Hartelijke groetjes,

Petrus van Eeden