LL-L "Etymology" 2007.06.01 (08) [D]

Lowlands-L List lowlands.list at gmail.com
Fri Jun 8 00:05:00 UTC 2007

L O W L A N D S - L  -  07 June 2007 - Volume 08

From: Roland Desnerck <desnerck.roland at skynet.be>
Subject: LL-L "Language politics" 2007.06.01 (05) [E]

Beste Ron en allen,
Straat, street, in het Oostends "stroate"; verkleinwoord "stratsje".
Maar ik vraag mij af of het Duits "gasse" niet hetzelfde woord is als ons
woord voor een smalle straat: "garre". Toch even in verband hiermede
vermelden dat een Noord-West-Vlaamse "r" wel eens beantwoordt aan een
Zuid-West-Vlaamse "s".
Enkele voorbeelden:
bij ons: morre (slijk, modder, "bagge"); in het zuiden: moze;
bij ons: béjer (bes, berry); in het zuiden: bezie;
bij ons: je woar gie (jij was); zuiden: je was gie;
bij ons: 'k verloorn (ik verloor); zuiden: 'k verloozn;
Anderzijds zijn er de oude vormen, ook in het Oostends:
noazn = naderen
verdierzn = duurder worden
vermaizn = vermeerderen
vermaizienge = vermeerdering, vergroting
verkloazn = klaarder worden

Toetnoasteki
Roland Desnerck uut Osténde Stad an Zai