LL-L "Idiomatica" 2007.05.29 (07) [D/E]

Lowlands-L List lowlands.list at gmail.com
Tue May 29 22:47:52 UTC 2007

L O W L A N D S - L  -  29 May 2007 - Volume 07

From: "Roger Thijs, Euro-Support, Inc." <roger.thijs at euro-support.be>
Subject: LL-L "Idiomatica" 2007.05.29 (03) [E]

> From: Soenke Dibbern <s_dibbern at web.de >
> Subject: dood blieven [LS/Scandinavian]
> Dear Lowlanders,
> the Low Saxon speaking among you will know the expression 'dood blieven'

In our Limburgish we say also "dowd bleve".
E.g. "Hiê és in den orlog dowd bleve."
He died in the war (due to to the war).
I would relate it eventually to "dood achter?gebleven" (left dead).

In WNT I find:

.... 4) Ophouden te bestaan.
a) Van personen: sterven, sneuvelen. || Pharao is inde Roy zee ghebleven, A.
BIJNS 309 . Graef Adolff is ghebleven In Vrieslandt, in den slach, N.
Geschiedz. 1, 366 . De Spanjaardts braveerden, dat, aan hunner zyde, slechts
twintigh op de plaats gebleeven ... waaren, HOOFT, N. H. 594 . Den ...
Koning ..., int water oft ijs jammerlick gebleven, ORLERS, Beschr. v. Leyd.
294 . Al bleef ik dood onder hunne handen (t. w. bij eene operatie),
LOOSJES, Lijnsl. 3, 188 . Eene4 zoo geweldige benaauwdheid, dat zij ... er
in blijven zou, LOOSJES, Buism. 1, 161 .
b) Van schepen: vergaan. || Een schip blijft: vergaen in Zee, WITSEN,
Scheepsb. 485 a . So wanneer schip, schepen, en goederen, in Groenland quam
te blijven enz., Selds. Walvisv. 15 . Dat 'er tijding ... is, dat het schip
de Hopende Visscher — gebleven is — met man en muis, LOOSJES, Lijnsl. 3, 208
c) Minder gewoon van andere zaken: opraken, verteerd worden. || Heur vaers
goetje dat isser tot een prick toe ebleven, BREDERO 2, 212 . Aan dat huis is
veul steen gebleven, CORN.-VERVL. ...

Regards,
Roger