LL-L "Traditions" 2007.10.18 (02) [D]

Lowlands-L List lowlands.list at GMAIL.COM
Thu Oct 18 15:30:48 UTC 2007

L O W L A N D S - L  -  18 October 2007 - Volume 02
Song Contest: lowlands-l.net/contest/ (- 31 Dec. 2007)

From: Roger Hondshoven <rhondshoven at yahoo.com>
Subject: LL-L "Traditions" 2007.10.03 (06) [D]

Hallo Jacqueline en Roland,
Tienen, in Zuidoost-Brabant, met zijn bekende suikerraffinaderij ligt
centraal in een gebied waarin de suikerbietteelt een belangrijke plaats
inneemt. Vijftig of meer jaren geleden sneden kinderen een soort van
doodshoofd met open ogen, neus en mond uit suikerbieten (en soms ook uit
voederbieten). De biet werd uitgehold en nadien werd er een kaars in gezet.
Daarmee liep men dan door de straten.
Met vriendelijke groeten,

Roger Hondshoven

Beste Roland, Bedankt voor je antwoord. Rapen zijn inderdaad veel kleiner
dan pompoenen, maar ik kan me toch voorstellen dat ze er een stukje kaarsvet
en een lontje in kunnen doen? Ik herinner me als kind een "Rommelpotterij"
in Katwijk aan Zee te hebben meegemaakt waar al de kinderen met rommelpotten
– nog echt met een varkensblaas – en lampionnen door het dorp liepen en toen
werden we uitgenodigd om bij een van de "notabelen" van het dorp pannekoeken
te komen eten. Dat was in 1936!

Waarom een doodshoofd? Is St Maarten als zoveel andere naamdagen van
heiligen op een heidens feest gebaseerd en zou het dan iets gemeen hebben
met wat elders als "The day of the dead" wordt gevierd? Jacqueline