LL-L "Etymology" 2007.10.24 (02) [D]

Wed Oct 24 15:32:54 UTC 2007

L O W L A N D S - L  -  24 October 2007 - Volume 02
Song Contest: lowlands-l.net/contest/ (- 31 Dec. 2007)

From: Roland Desnerck <desnerck.roland at skynet.be>
Subject: LL-L "Etymology" 2007.10.23 (06) [E]

Beste,
A clearing in a wood is (was) in Dutch: een rode, een rooi...
Vandaar de dplaatsnamen: Sint-Genesius-Rode, Sint-Agatha-Rode, Wanrode... en
ook: Kinrooi, Venray ... Ze zijn verwant met (het Hoogduitse) "rath" in
Herzogenrath enz...
De oorsprong is: rooien (ouder "roden"); bomen, aardappelen rooien (d.i. uit
de grond halen, uit de grond woelen). Rooien is dan weer verwant met roeien,
uitroeien ...Zou "raden" hier ook mee verwant zijn, want bij het raden haal
je toch ook één antwoord uit de vele mogelijke?! In het West-Vlaams zegt
men: "rooj méd etwien hén" = last van iemand ondervinden. "Gon roojn" of "up
rooj zien" = uitgaan om de bloemetjes buiten te zetten.
Zo, taalkundigen, verlos mij van deze kwellende, knellende vragen en blijf
a.u.b. zo enthousiast als ik!
Over de verwantschap West-Vlaams - Zeeuws: lees eens in de vele verhalen
over "the wren" die uit Nieuwpoort, Oostende en die uit Zeeland. Ikzelf heb
daar echt van genoten. Ik heb namelijk in mijn jeugdjaren een zeer groot
aantal keren vakantietijd doorgebracht op het eiland Walcheren, meer bepaald
te Serooskerke, en toevallig op de boerderij van de familie
Christiaanse-Pieterse waar men nu bijna vijftig jaar een grote goudschat uit
een preiveld gehaald heeft! Ik herinner mij het leuke Zeeuws met zinnetjes
als: "joe liek mie zo pips", "noe gae ik op straet". En zeker het ringrijden
aldaar!
Toetnoasteki,
Roland Desnerck uut Osténde Stad an Zai.