LL-L "Idiomatica" 2008.10.16 (05) [D]

Thu Oct 16 17:09:40 UTC 2008

L O W L A N D S - L - 16 October 2008 - Volume 05
Please set the encoding mode to Unicode (UTF-8).
If viewing this in a web browser, please click on
the html toggle at the bottom of the archived page
and switch your browser's character encoding to Unicode.

From: wim <wkv at home.nl>
Subject: LL-L "Idiomatica" 2008.10.16 (03) [D] balen!

From: wim verdoold

wkv at home.nl

netherlands  zwolle city

Hoi!

Over "balen"

Zover als ik weet  begon  het grote "balen!"  hier in Nederland..

Met de uitdrukking: "ik heb er balen tabak van" .

Mijn grootvader zei altijd, als hij ergens geen zin in had:  "Ik heb er
tabak van!"  ( i have had enough of it! )

In de jaren 80 begon de uit drukking "ik baal hier van",   de over hand te
krijgen in het spraak gebruik.

Jachthonden… ik ken alleen de uit drukking: "ik heb dorst als een oude
jachthond"

Ik denk dat die jachthond misschien ontsnapt is, en door die Groninger
ambtenaar gevangen is in zijn spreekwoord.

Waar de stecker van daan komt weet ik eigenlijk niet..

Groeten uit Zwolle!

wim

From: rick denkers <info at d-denkers.speedlinq.nl>
Subject: LL-L "Idiomatica" 2008.10.16 (03) [D]

Beste Jenny,

De uitdrukking komt me niet bekend voor. Wel: ik bun zo scharp as aine
jachthonde. Ik denk dus dat het een 'persoonlijke' uitdrukking van de man
is. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik me niet kan voorstellen hoe een
balende jachthond eruit ziet ;)

Tjeu,

Rick