LL-L "Language varieties" 2009.10.02 (01) [NL]

Sat Oct 2 21:32:48 UTC 2010

*L O W L A N D S - L - 02 October 2010 - Volume 01
*lowlands.list at gmail.com - http://lowlands-l.net/
Posting: lowlands-l at listserv.linguistlist.org

From: Roland Desnerck <desnerck.roland at skynet.be>
Subject: LL-L "Language varieties" 2009.06.05 (05) [EN-NL]

Beste Marco, Ron, en alle nieuwe en oude Laaglanders...

Ik lees met veel aandacht alle mails. Ik vind het fantastisch mededelingen
en invalshoeken van over de gehele wereld te kunnen genieten...

In verband met member-news.

Ik ben vorige week door de Stad Oostende en de Vereniging van West-Vlaamse
schrijvers overvloedig gevierd geweest voor mijn inzet en werk in verband
met het streekeigene: het Oostendse dialectwoordenboek, mijn drie boeken
over de Vlaamse visserij, mijn drie vertalingen van Kuifje (Tintin) in het
Oostends. Bedankt Luc dat je dit in een vorige mail vermeld hebt!

Marco, en nu voor jou (voe joen) in het bijzonder,

Bedankt voor je reactie op mijn mailtje in juni j.l..

Ik kreeg die bewuste periode zoveel mails...Had het zo druk...

Een antwoordje op jouw (joen) bemerkingen...

"Joen" doet het nog volop in ons dialect.

Er is wel een verschil bij ons tussen:

joen broere... (klinkt neutraal)

en

die broere van joen (klinkt minachtend, zwaar beladen, verwijtend).

je liefje, jouw meisje  is bij ons:  da-van-joen;

da-va-joen is doa: jouw meisje is daar!

zo ook: da-van-mien: mijn meisje, mijn liefje...

Da-van-uus (dat van ons) bestaat nog niet, maar met de evoluerende familiale
en ultra-familiale verhoudingen komt dit misschien ook nog!, bijvoorbeeld in
een aanvaard trio-gedoe.

Roland Desnerck

Watergangstraat 9

8420 De Haan