LL-L "Phonology" 2011.05.15 (05) [EN-NL]

Lowlands-L List lowlands.list at GMAIL.COM
Tue May 17 02:18:04 UTC 2011

L O W L A N D S - L - 16 May 2011 - Volume 05
lowlands.list at gmail.com - http://lowlands-l.net/
Posting: lowlands-l at listserv.linguistlist.org
Archive: http://listserv.linguistlist.org/archives/lowlands-l.html
Encoding: Unicode (UTF-08)
Language Codes: lowlands-l.net/codes.php

From: Henry Pijffers <henry.pijffers at gmail.com>
Subject: LL-L "Phonology" 2011.05.15 (03) [EN-NL]

 Mark wrote:

Previously I asked my Dutch friends about the difference between ‘v’ and
‘f’. One of them said something like, if you’re the Queen you pronounce them
differently, but everyone else just pronounces ‘v’ like an ‘f’.

Well your friend is a bit ill-informed then. There's tons of people that
pronounce v different from f. It all depends on where you're from.

good gaon,
Henry

----------

From: Joachim <Osnabryg+Lowlands at googlemail.com>
Subject: LL-L "Phonology" 2011.05.17 (01) [NL]

Beste LL-medestander,

onze strijd om de labiale approximatief-/wrijf-

medeklinkers *w, v, f* in het Nederlands toont me aan, hoe belangrijk regels
en tradities (én onderwijs in uitspraak) voor de klank-kwaliteit van een
taal zijn. Hoewel het ook in dit forum verschillende meningen over de
uitspraak van *w, v, f* geeft, heb ik toch door de antwoorden op mijn vraag
voor het praten in Nederlands geprofiteerd!

Omdat ik in het oudere, beschaaft Nederlands ook de juiste uitspraak van het
beschaaft (d.w.z. Middel-)Nederduits te vinden hoop, ben ik genegen, in de
verlies van de w - v - f - onderscheiding in het Platduits de inwerking van
de Hoogduitse dakspraak te vermoeden!