LL-L "Phonology" 2011.05.17 (03) [EN-NDS-NL]

Lowlands-L List lowlands.list at GMAIL.COM
Tue May 17 21:33:39 UTC 2011

L O W L A N D S - L - 17 May 2011 - Volume 03
lowlands.list at gmail.com - http://lowlands-l.net/
Posting: lowlands-l at listserv.linguistlist.org
Archive: http://listserv.linguistlist.org/archives/lowlands-l.html
Encoding: Unicode (UTF-08)
Language Codes: lowlands-l.net/codes.php

From: "Stellingwerfs Eigen" <info at stellingwerfs-eigen.nl>
Subject: LL-L "Phonos"

Dear Fonologen,

Mark:
> Previously I asked my Dutch friends about the difference between 'v' and
'f'. One of them said something like, if you're the Queen you pronounce them
differently, but everyone else just pronounces 'v' like an 'f'.

Could it be, that your Dutch friends are Westerlauwers Frisians?
It Frysk hat nammetlik gjin wurden dy't mei in v begjinne.
(Westerlauwers Frysk has no words starting with a v.)
No, I'll never become a Princess on the pea but when I listen to myself
pronouncing a *standalone* v or f, I hear a tiny little difference. There is
a diff in air-pressure in the mouth, just like the diff between b and p. p
and f ask a little more pressure then b and v.

Hanne:
> Ick heff de Websied för gaud holl'n... Vergäwt mi man dissen Fähler.
Nee Hanne, niet joen Fähler...

> Wenn ick ick tau'n Bispill blot den'n Baukstawen w snacken will, segg ick
w, wat sick as wee anhürt.
Dat mag wezen aj' et alfabet opzeggen mar een losse (standalone) w is toch
wat anders, isn't it? In 'waoromme' is de w ginne wee en in bi'jglieks
'wikselen' is de w ok ginne wee, oder?

> Eeuw
Eeuw (is: 100 jaor) is prachtig Nederlaans woord dat deur bi'jglieks
Duutspraoters haost niet uutspreuken wodden kan. Sjibbolet weerdig...

Joachim:
> Hoewel het ook in dit forum verschillende meningen over de uitspraak van
w, v, f geeft,
De tongval (klank en uitspraak) is inderdaad nogal verschillend in
verschillende dialecten en ook nog eens persoonlijk.

> Of was "ondertanden tegen bovenlip" een verschrijfsel, een woordendraaier?
Dit moet inderdaad een slip of de pen geweest zijn. Waarschijnlijk heb ik de
spiegel op z'n kop vastgehouden. Sorry... Het is de onderlip licht tegen de
boventanden geplaatst.

Ron:
> Een discussie? Ja, zeker! Een strijd? Zeker niet. Of ben ik hier verkeerd?
Een oud-trainer van Amsterdam Ajax (Rinus Michels?) zee: Voetbal is oorlog!
Tja, dan is het puzzelen met letters,  woorden en klanken (soms) ook een
gevecht. In de schrieverij hiet et ok wel polemiek (Grieks: oorlogvoeren),
meen ik.;-)

Marcus:
> Whether 'v' and 'f' are different depends on the region and dialect.
I agree volkommen...

Theo:
> Bestond er vroeger dan een  j u i s t e  uitspraak van het
(middel-)Nederduits?
Bestaat er momenteel een eenduidig juiste uitspraak van het ABN?

Hanne:
> ick kannt't nich laten bi all' den'n Spaß.
Ick ouck nich...

> Wi Minschen hebben doch all'tohopen den'n glieken "Stimm'apperat"
Och Hanne, bitte. Et 'Stimmapparat' van vrouwen is doch ganz wat anders as
dat van männer, oder?
A'k me doch mal die schönen rote glossy Lippen van Frawen ankiek en zie
zoe'n slank (soprane) halsje en last but not least et volume van der
Brustraum, och, dan traume ich der schönste Träume..;-) Bij heel veel andere
Minsken bekruipt mij dat gevoel helemaal niet.

> Wichtig is, dat nich jedwerein sien Eigenklüer för richtig höllt. Wotau
disketieren wi denn oewer de
Konsonanten v, f un w.
I agree volkommen...
Und ouck nog 'danke schön' fur miin ni'je aliasis: Peter. Mmmm.

En now gao 'k weer een Tag naor Twente hen...
Mit een vrundelike groet uut Stellingwarf,
Piet (Peter) Bult

Send posting submissions to lowlands-l at listserv.linguistlist.org.
Please display only the relevant parts of quotes in your replies.
Send commands (including "signoff lowlands-l") to
listserv at listserv.linguistlist.org or lowlands.list at gmail.com
http://linguistlist.org/subscribing/sub-lowlands-l.html .
http://www.facebook.com/?ref=logo#!/group.php?gid=118916521473498