LL-L "Phonology" 2011.05.19 (02) [NL]

Thu May 19 18:57:09 UTC 2011

L O W L A N D S - L - 19 May 2011 - Volume 02
Posting: lowlands-l at listserv.linguistlist.org

From: Joachim <Osnabryg+Lowlands at googlemail.com>
Subject: LL-L "Phonology" 2011.05.19 (01) [NL]

 Am 18.05.11 22:07, schrieb Luc Hellinckx:

 Wat de fonetische waarde van "w" en "v" betreft, heb ik al meerdere malen
gedacht ook een bijdrage te leveren, maar tijd ontbreekt voorlopig. Toch nog
dit, al naar gelang de positie (begin, midden of einde van een woord) kan
een "w" als "w", "v" of "t" uitgesproken worden in menig Brabants dialect.

 Ibedoe het kij nuttig zou zijn, dat ook nog te weeten, volledigheidshalve*r
*.

Beste Luc, alleen wanneer jij de tijd hebt, natuurlijk.

En de "t" als Theo was geen vertikken met "f" als Fritz ???

Alsook:

"Strijden" wordt in ouder Brabants uitsluitend gebruikt met de betekenis:
discussiëren (uitgesproken: straan). Het heeft zelfs geen betekenis die
refereert naar een fysieke activiteit, zoals in het ABN wel het geval is.
WNT attesteert dit ook, zie nummer 7:

 http://tinyurl.com/6zt7cjb

Bedankt, had ik wel ook gezien … en gehoopt, dat de een of ander het
ontdekt, alleen ik wol betweterig niet lijken … ;-)

Vergiffenis beste Peter-Piet, op 18.05.11 schrijvende:

 Beste Joachim (geschreven hebbend:)
 > ... alhoewel Piet en andere het met bovenlip-ondertanden toonzetten.

  Dat heb ik rechtgezet, meen ik. Ik heb bedoeld te zeggen: met onderlip
(licht) tegen boventanden.

Dit keer een "slip of de pen" (bedankt voor de manier van zeggen)
mijnerzijds, de snippertjes verruild.

Met echt-westfœlsken »Goudgaun!«
joachim
--