LL-L "Names" 2012.09.19 (02) [NL]

Lowlands-L lowlands.list at GMAIL.COM
Wed Sep 19 19:35:35 UTC 2012

 L O W L A N D S - L - 19 September 2012 - Volume 02
Posting: lowlands-l at listserv.linguistlist.org

From: Theo Homan theohoman at yahoo.com
Subject: LL-L "Names" 2012.09.18 (01) [NL]

From: Luc Vanbrabant lucv32 at gmail.com
> Subject: LL-L "Names" 2012.09.13 (02) [NL]
>
> Dag Arend,
>
> Hier een tekst uit het volgende woordenboek:
>
> DR. FRANS DEBRABANDERE
> Woordenboek van de familienamen
> in Zeeland
>
> *Schiettekatte:* Ook Schietekat. Zinwoord ‘schiet de kat’. BN voor een
> kattendoder. 1288
> Loys Scietekatte, Namen; 1485 Justin Schiettecatte, Gent; 1639 Pieter
> Pieterse Schietkatte,
> Zonnemaire (VZS 2005, 42).
> – Lit.: F. DEBRABANDERE, De familienaam Schietekat. Naamkunde 21 (1989),
> [...]

Hi,

Je zult het wel niet vreselijk erg vinden dat ik enigszins van mening
verschil.
En de kat=katapult-uitleg aannemelijker vind.

Dat er in 1288 op katten geschoten werd, is toch niet zo waarschijnlijk.
Daar waren de pijlen te kostbaar voor. Zelfs op [agressieve] honden werd
bij mijn weten nooit geschoten vroeger, maar gemept.

vr.gr.

Theo Homan
listserv at listserv.linguistlist.org or lowlands.list at gmail.com
http://linguistlist.org/subscribing/sub-lowlands-l.html .