another chess-related query

Sarah Hurst sarahhurst at ALASKA.NET
Mon May 17 21:39:41 UTC 2010

I’ve been getting some great help from SEELANGS recently, so could you please give me some opinions on another phrase:

И сам Ботвинник, хорошо знавший, что Лилиенталь помогал его соперникам Смыслову и Петросяну в матчах за чемпионский титул, говорил о нем как ни о ком другом: «Андрюша – единственный, кто никогда не злорадствовал, если ты падал, и не лизал тебя при успехах. И вообще он не способен был держать камня за пазухой. Второго такого шахматиста я не встречал».

Does не лизал тебя при успехах refer to Lilienthal’s successes or to the opponent’s successes? In other words what’s не лизал тебя, is it about not gloating as in the first part of the sentence, or is it about not knocking an opponent’s successes?

Thanks,

Sarah Hurst