Czech traslation help

Michael Trittipo mike.trittipo at GMAIL.COM
Thu Nov 18 02:14:02 UTC 2010

2010/11/17 Mark Nuckols <nuckols at hotmail.com>:
> 1) Svět ztrácí kotvu a začíná chaos, protože k mání není žádná náhradní. "Mánie" means 'mania, obsession,' but I'm not sure how to phrase the k mání here. Perhaps "...,because to everyone's frustration, there is no substitute [anchor]." Any suggestions?

Mark, it's not "mánie."  "Být k mání" means to be available, to be at
hand -- "k dostání."  So chaos will begin because there's no
replacement (alternative, substitute) available or to be had.

I don't know why it's not in the SSČ, but I suppose (not having an
etymological dictionary at hand -- k mání, in fact -- that's it's from
French manier (to handle, lay a hand on).  Here are few of the first
examples returned by a quick search in the Czech National Corpus
(there are others):

jídelním stanu měli skládací stoličky . Ty , které byly 	k mání 	v
místnosti , kam jsme šli na schůzku s Osgoodem

provozovat hudbu na jakýkoliv nástroj , který byl 	k mání 	za desetník
, neboť nepřicházelo v úvahu , abych

jsme jedli jahody v jogurtu , ten tehdy ještě byl 	k mání 	, každý z
nás měl dost velikou mísu a lžičku a jak

Starého milwaukeeského , nejlevnějšího piva , jaké bylo 	k mání 	.
Posadil se ke kuchyňskému stolu a začal pivo srkat

nabídku ber . Kdo ví , jak dlouho bude tohle zboží ještě 	k mání 	? A
teď - vím , že máš za sebou dlouhý a náročný

dialogy . " Moje žena už volá do New Yorku , kdo je 	k mání 	. " " Ale
Stuart zůstane aspoň jako autor písniček

laciný hrobky ! Na Olšanech jsou tři takový hrobky 	k mání 	. A sen
každýho zámožnýho Čecha je , aby dřímal sladkej

bejt celou šichtu ve stoje a kdykoliv pro všechny 	k mání 	, jo , páni
, jo , páni , a kdykoliv pro všechny

mání , jo , páni , jo , páni , a kdykoliv pro všechny 	k mání 	. Mít
paty , špičky odřený a klenby dlažbou zbořený

významným umělcem . Víme však , že takové brožurky nejsou 	k mání 	.
To však neznamená , že nelze formulovat instrukce

, R . Sankaran a mnozí další dobří učitelé , není 	k mání 	. Proto
jsem cítil , že je potřeba napsat příruční

opatřena optikou Zeiss 4 . Jediná " puška " prostě nebyla 	k mání 	. K
diskuzím také mnoho prostoru nebylo . Průvodce

stanoviště si volí nejraději rozeklané skály . Nejsou - li 	k mání 	,
pak alespoň hradní zříceniny nebo kamenité stráně

majitelé kinofilmových přístrojů , protože jen pro ně je 	k mání
	kompletní sortiment . Stoupenci svitkových filmů

tato kolážová z dílny Aleny Vojířové , která jsou 	k mání 	v Galerii
Výboru Olgy Havlové ve Zlaté uličce na

která ani nedokáže zařídit , aby byl v Praze volně 	k mání 	tisk
slovenský . Tážu se Vás veřejně , pane ministře

konkursní komisí snad pouze proto , že nikdo jiný 	k mání 	nebyl . (
Naprostý nedostatek profesionálních žurnalistů

dnes není problém ropu ve světě koupit , je prý běžně 	k mání 	.
Otázkou je pouze , kde vzít valuty . Letos k nám