LL-L "Idiomatica" 2007.08.02 (05) [B/D/LS]

Lowlands-L List lowlands.list at gmail.com
Thu Aug 2 22:41:08 UTC 2007

L O W L A N D S - L  -  01 August 2007 - Volume 05

From: Theo Homan <theohoman at yahoo.com>
Subject: LL-L "Etymology" 2007.08.02 (01) [B/D/E]

> From: Diederik Masure <didimasure at hotmail.com>
> Subject: LL-L "Etymology" 2007.08.01 (02) [LS]
>
> Missching van etzelfste wourd as Nl. 'kijken', Döts
> 'kuchen'? Et wourd
> 'koekoek' doe mà een bitje denken òn wourden as
> 'kiekeboe'

Hi,

Nu herinner ik me -en mijn geheugen is nu wel goed-
dat men vroeger met kinderen kiekeboe speelde.

Men was zogenaamd verstopt, achter deur of gordijn, en
dan ineens kwam het gezicht tevoorschijn, en riep men
kiekeboe OF koekoek.

Hierbij heb ik nooit aan een echte vogel gedacht.

vr.gr.
Theo Homan

----------

From: Arend Victorie <victorie.a at home.nl>

Reinhard, Diederik

Dit is 't ienigste wa'k der van kan vienden.

Koekoek 1: mnl. cuccuc (Bern. C. 1240)

Kukuck (2e kw 13e e.), kockoec, vgl. mhd. Kukuk (nhd. Kuckuck)

Mnd. Kukuk, hiernaast ook cucuet (4e kw. 13e e.),

Vogelnaam van onomatopoëtische oorsprong

Evenals lat. Cucûlus. Gr. Kokkux, oind. Kokilá.

Koekoek 2: venster, luik (Kil. 1599)

Hetzelfde woord als koekkoek 1;

de betekenisovergang is niet verklaard.

Dat vien ik now alterbarstense jammer, ik kan mij der now niks bij
veurstellen dat de veugelname en dat venster, wat mit menaar te maken hef.

Of 't mut weden dat an 't ende van de zestiende ieuw iene Wemeltien Dieks
daor baoven in 't dakvenster as prostituee ezeten hef en deur 't venster

Ieder maol mar weer as der een manspesoon veurbij kwam "Koekoek!" ereupen
hef. Dan komp de suggestie van Diederik der hiel dichte bij.

Goodgaon,

Arend Victorie