LL-L "Idiomatica" 2009.01.11 (01) [D]

Sun Jan 11 17:40:29 UTC 2009

L O W L A N D S - L - 11 January 2009 - Volume 01
Please set the encoding mode to Unicode (UTF-8).
If viewing this in a web browser, please click on
the html toggle at the bottom of the archived page
and switch your browser's character encoding to Unicode.

From: burgdal32admin <burgdal32 at telenet.be>
Subject: LL-L "Idiomatica"

Hallo iedereen,

Misschien ben ik al wat laat met mijn uitleg bij de tijdsaanduidingen. Ik
probeer het toch:

In West-Vlaanderen spreekt men zo over de dagen van de week:
naaste weke = volgende week
naaste jare = volgend jaar
verle'en jare = verleden jaar

Dikwijls zegt men:
nu woensdag (of woensdag die komt) =  volgende woensdag
nu maandag ( of maandag die komt) =  volgende maandag
dunderdag latstleden = verleden donderdag
passeerde weke dissendag = verleden week dinsdag

Er is de veel voorkomende formule  'en acht dagen',
woensdag en acht dagen( niet nu woensdag maar volgende week woensdag, de
tweede woensdag die nog moet komen)
zaterdag en acht dagen ( niet nu zaterdag maar volgende week zaterdag, de
tweede zaterdag die nog moet komen)

De uitdrukkingen 'van de week, van de maand, ...' zijn zowel West-Vlaams als
algemeen Nederlands.

Niemand spreekt bij ons van 'half vier'. Het is altijd 'vier en half'.
15.55 u = vuve vô de vieren
16.05u = vuve achter de vieren
een kart voôrn of een kart achter d'eure  =  een kwartier voor of na een
uur.

De getallen boven de twaalf worden niet gebruikt bij tijdsaanduidingen.
Het kan zijn ' ten drieën 's nuchtends'   of  'ten drieën 's achternoens'.

Groetjes,
Luc Vanbrabant
Oekene